Anställd råkar ut för arbetsskada

En anställd som råkar ut för en arbetsskada kan få ersättning från AFA Försäkring. Alla statligt anställda omfattas av en personskadeförsäkring, enligt avtalet om ersättning vid personskada (PSA).

Vad behöver du göra?

Du ska anmäla skadan till AFA Försäkring. På AFA Försäkrings webbplats kan du läsa mer om avtalet och hur du anmäler att en anställd har råkat ut för en arbetsskada.

AFA Försäkrings webbplats

Vad kostar det?

Premien för arbetsskadeförsäkringen påverkas inte av att en person får ersättning från AFA Försäkring. Personskadeförsäkringen finansieras genom PSA-premien som du betalar varje månad.

Om den anställda blir långvarigt sjuk

Om arbetsskadan leder till att den anställda blir långvarigt sjuk är det några saker du måste tänka på.

Vad du som arbetsgivare ska göra om en anställd blir sjuk

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.