Anställd dör

Om en anställd dör kan det finnas rätt till pengar till den anställdas efterlevande. Det kan till exempel vara ersättningar från efterlevandepension, tjänstegrupplivförsäkring eller återbetalningsskydd.

Vad efterlevande har rätt till beror bland annat på vilka val den avlidna har gjort och om personen var statligt anställd när hen dog. Om den anställda nyligen slutat sin statliga anställning vid dödsfallet kan de efterlevande ändå ha rätt till pengar. Det kallas för efterskydd.

Ansöka om efterlevandepension och tjänstegrupplivförsäkring

Så här går det till när en anställd dött:

  1. SPV får varje vecka information från Skatteverket om någon anställd dött. 
  2. Vi skickar då ett brev med information till dödsboet.

  3. De efterlevande ansöker hos oss, antingen i en e-tjänst eller på en blankett och skickar med dödsfallsintyg och släktutredning.

  4. Om rätt till efterlevandepension finns så skickar vi beslut till de efterlevande och till dig som arbetsgivare.

Om återbetalningsskydd för den valbara delen, Kåpan Tjänste och Kåpan Extra

När en anställd som har återbetalningsskydd dör skickar försäkringsgivaren ut ansökningshandlingar till dödsboet. Det gäller både den valbara delen, Kåpan Tjänste och Kåpan Extra. Det är de efterlevande som ansöker om pengar från återbetalningsskyddet. Du som arbetsgivare behöver alltså inte göra något.

Hur den anställda ansöker

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter.

XS SM MD LG XL