Anställd gör överenskommelse om att tillhöra Avdelning I

Under särskilda omständigheter kan anställda som är födda före 1988 göra en överenskommelse med dig som arbetsgivare att tillhöra Avdelning I i stället för Avdelning II.

Överenskommelsen ska vara skriftlig och det går inte att byta tillbaka. Det är inte möjligt att ansluta till Avdelning I retroaktivt utan bytet gäller som tidigast månaden efter att blanketten har registrerats av oss på SPV.

Möjlighet att tillhöra Avdelning I istället för Avdelning II

Generellt sett tillhör en anställd Avdelning II om hen är född före 1988. Är den anställda född 1988 eller senare tillhör hen Avdelning I. Genom en överenskommelse med dig som arbetsgivare kan den anställda under särskilda omständigheter tillhöra Avdelning I i stället för Avdelning II.

Om den anställda har fler än en statlig arbetsgivare, räcker det med att hen kommer överens med en av dem för att de andra arbetsgivarna också ska rapportera anställningsuppgifterna på Avdelning I i tjänstepensionsavtalet PA 16.

Vad behöver du göra?

Beställ blankett och informationsblad

Du eller den anställda kan beställa blanketten med informationsblad hos vår kundservice på 060-18 75 03 eller på kundservice@spv.se. Vi skickar blanketten med informationsblad till den anställda.

Fyll i, skriv under och skicka in

Både du som arbetsgivare och den anställda ska skriva under överenskommelsen. När vi har registrerat avdelningsbytet skickar vi en bekräftelse till både dig och den anställda.

Prata med den anställda om återbetalningsskydd

  • Den anställda som byter avdelning och redan har en valbar del i sin tjänstepension från en tidigare statlig anställning, måste åter välja om hen vill ha återbetalningsskydd eller inte.
  • Nyanställda väljer om de vill ha återbetalningsskydd eller inte i samband med att de väljer försäkringsgivare och sparform för den valbara delen.

Rapportera rätt

Du behöver se till att den anställda markeras som Avdelning I vid rapporteringen till oss. Kontakta supporten för ditt lönesystem om du behöver hjälp med rapporteringen.

Har du frågor?

Det är du som arbetsgivare som ska besvara frågor från de anställda. Om du har frågor eller vill veta mer om överenskommelsen kontaktar du Arbetsgivarverket.

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta gärna vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.