Självbetjäningstjänster

Med självbetjäningstjänster för arbetsgivare kan du bland annat hantera anställningsuppgifter, se anställningsuppgifter och hämta fakturaspecifikationer. Här hittar du också rapporten över de pensionsärenden vi hjälpt till med.

Kolla upp din behörighet om du inte kan logga in

Har du problem att logga in i våra självbetjäningstjänster? Senast den 5 juni skulle en ansvarig hos dig ha godkänt alla behörigheter som ni som arbetsgivare behöver ha kvar. Om det inte är gjort, har din behörighet tagits bort.

Läs mer om hur du får tillbaka dina behörigheter

Så här loggar du in med QR-kod

När du loggar in på en dator och väljer att logga in med Mobilt BankID måste du skanna av en QR-kod med appen BankID i din telefon. Då behöver du inte fylla i ditt personnummer.

Så här gör du

  1. Öppna appen BankID på din telefon.
  2. Tryck på knappen Skanna QR-kod i appen BankID.
  3. Skanna av QR-koden på datorskärmen genom att rikta telefonens kamera mot datorskärmen.
  4. Fyll sedan som vanligt i din lösenkod i appen BankID och tryck på knappen Identifiera.

Varför QR-kod?

Vi på SPV har valt att kräva inloggning med QR-kod när du loggar in med Mobilt BankID på en dator. Det har vi gjort för att det ökar din säkerhet. Med hjälp av QR-koden vet vi att enheten med Mobilt BankID och den dator som du loggar in på är på samma plats.

Kom igång med självbetjäningstjänsterna

För att logga in i självbetjäningstjänsterna behöver du beställa behörighet och skaffa e-legitimation.

1. Beställa behörighet till självbetjäningstjänsterna

Det finns en eller flera personer hos din arbetsgivare som kan ge dig behörighet. De kallas administratörer och behöriga beställare för självbetjäningstjänsterna.

  • Om du redan idag har en behörighet och bara vill lägga till något kan du logga in i självbetjäningstjänsterna och gå in i tjänsten Hantera behörigheter. Där hittar du namn och kontaktuppgifter på de som är administratörer och behöriga beställare hos dig.
  • Om du är helt ny användare av våra självbetjäningstjänster kan du be en kollega som redan har behörighet logga in. Hen kan se vem som är behörig beställare eller administratör.
  • Du kan också kontakta oss på SPV så talar vi om vem som är behörig beställare eller administratör hos dig men vi på SPV kan inte ge dig några behörigheter.

2. Skaffa en e-legitimation

Det finns flera olika leverantörer av e-legitimation.

Hur du skaffar e-legitimation

Ta bort behörighet till självbetjäningstjänsterna

När en person inte längre behöver behörighet till våra självbetjäningstjänster, till exempel om hen byter arbetsuppgifter eller slutar, så är det administratören eller den behöriga beställaren hos arbetsgivaren som tar bort behörigheten. Det gör hen i tjänsten Hantera behörigheter.

Självbetjäningstjänsterna underlättar din vardag

Här hittar du mer information om våra självbetjäningstjänster:

Problem att logga in?

Har du problem att logga in kontaktar du oss genom att skicka mejl.

Problem att logga in

 

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter.

XS SM MD LG XL