Arbetsgivarkvarten

Arbetsgivarkvarten är ett lätt sätt att få kort information om tjänstepensioner och vad du som arbetsgivare ska tänka på. Vi sänder varannan måndag (jämna veckor) med start den 16 september.

För att få en inbjudning till arbetsgivarkvarten behöver du anmäla dig som prenumerant. Då får du inbjudningar och länk till webbseminariet till din mejl. Under hösten 2019 sänder vi varannan måndag kl.12.30-12.45. Kom senast fem minuter innan. Vi håller en frågestund efter genomgången så avsätt tid för det om du vill vara med.

Vi försöker spela in alla tillfällen så du kan se dem i efterhand om du inte kan delta.

Anmäl dig som prenumerant till arbetsgivarkvarten (extern länk, öppnas i nytt fönster)

Hösten 2019

Så här ser höstens progam ut för arbetsgivarkvartarna. Beroende på nyheter och aktuella händelser kan vi justera programmet och lägga till extra arbetsgivarkvartar. Är du prenumerant får du alltid mejl om det.

Ny på området statliga tjänstepensioner

En kvart för dig som är ny på området statliga tjänstepensioner. Vi berättar om vilka e-tjänster vi har för dig som arbetsgivare och hur du beställer behörighet. Vi förklarar också upplägget på vår webbplats där det finns massor av bra information som hjälper dig i ditt arbete.

Måndag den 16 september kl.12.30

Prognos på pensionskostnader 2020

Varje höst får du som arbetsgivare en prognos från oss på hur just dina pensionskostnader ser ut kommande år. Vi förklarar hur den prognosen räknas fram och varför du bör använda dig av den istället för att försöka uppskatta kostnaderna själv.

Måndag den 30 september kl.12.30

Så hjälper du de anställda ansöka om tjänstepension

De flesta arbetsgivare använder vår service med pensionsbevakning inför de anställdas pensionering. Vi förklara vad den servicen innebär - vad vi gör och vad du som arbetsgivare gör.

Måndagen den 14 oktober kl.12.30

Rapportera rätt avslut på en anställning

Du behöver rapporterar rätt avslutskod för att den anställda ska få rätt tjänstepension. Men vad är rätt avslutskod? Vad är skillnaden mellan "Avgång i pensioneringssyfte" och "Avgång med ålderspension"? Vilken information behöver du ge till en anställd som avgår i pensioneringssyfte? Vi ger dig svaren på dessa frågor.

Måndag den 28 oktober kl.12.30

Rapportera rätt anställningsperioder

Vi berättar om hur viktigt det är att du som arbetsgivare rapporterar rätt anställningsperioder för den anställda som är timanställda. Blir det rapporterat fel kan det bli konsekvenser på tjänstepensionen och särskilt om det blir aktuellt om att en efterlevandepension ska betalas ut.
Passa på att få en genomgång på hur du gör rätt så den anställda får rätt trygghet i framtiden.

Måndagen den 11 november kl.12.30

Så fungerar delpensionen

Din arbetsplats har kanske anställda som har delpension. Lyssna på hur delpensionen fungerar, vad du som arbetsgivare ska göra och vilken information du kan ge till den anställda. Vi berättar också kort om kostnaden för dig som arbetsgivare.

Måndagen den 25 november kl.12.30

Extra inbetalningar till tjänstepensionen

I tjänstepensionsavtalet finns möjligheten att göra extra inbetalningar till  tjänstepensionen utifrån enskilda överenskommelser. Om du som arbetsgivare gör överenskommelser vill vi hjälper dig att ge rätt information till den anställda. Vi påminner om vad som är viktigt att tänka på. Missa inte att vara med på den här arbetsgivarkvarten om du har eller planerar göra enskilda överenskommelser.

Måndag den 9 december kl. 12.30

Inspelade arbetsgivarkvartar

Vi försöker spela in och publicera alla arbetsgivarkvartar på YouTube. Titta gärna på tidigare arbetsgivarkvartar.

Titta på tidigare arbetsgivarkvartar på YouTube

Vill du skicka in ett tips på ett ämne till nästa webbseminarium mejla gärna till kundaktiviteter@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.