Anställd råkar ut för arbetsskada
En anställd som råkar ut för en arbetsskada kan få ersättning från Afa Försäkring. Alla statligt anställda omfattas av en personskadeförsäkring enligt avtalet om ersättning vid personskada (PSA).
Vad behöver du göra?
Du ska anmäla skadan till Afa Försäkring. På deras webbplats kan du läsa mer om avtalet och hur du anmäler att en anställd har råkat ut för en arbetsskada.
Vad kostar det?
Premien för arbetsskadeförsäkringen påverkas inte av att en person får ersättning från Afa Försäkring. Personskadeförsäkringen finansieras genom PSA-premien som du betalar varje månad.
Om den anställda blir långvarigt sjuk
Om arbetsskadan leder till att den anställda blir långvarigt sjuk är det några saker du måste tänka på.
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.