Lättläst

SPV betyder Statens tjänstepensionsverk. Vi betalar ut tjänstepension till dem som har arbetat inom staten.

Tjänstepension är den del av pensionen
som man får av sin arbetsgivare.
Staten är arbetsgivare till dem som arbetar inom
regeringen, riksdagen och de statliga myndigheterna.

SPV arbetar med tjänstepension på flera sätt:

  • Vi räknar ut hur mycket pengar man får.
  • Vi betalar ut pengar.
  • Vi svarar på frågor.

SPV ligger i Sundsvall.
Ungefär 270 personer arbetar hos oss.

Har du frågor?

Du kan ringa oss på vardagar mellan klockan 8 och 16.30.
I juni, juli och augusti stänger vi klockan 16.

Har du frågor om utbetalning?

Alltså när du får dina pengar
eller hur mycket pengar du får?
Ring 020-65 00 65.

Har du andra frågor?

Ring 020-51 50 40.

Ringer du från ett annat land?

Ring +4660-18 74 00.

Du kan också skicka e-post till kundservice@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida genom formuläret nedanför.