Nytt om behörigheter

Med start 25 april ökar vi säkerheten kring hanteringen av behörigheter till våra självbetjäningstjänster. Två gånger per år ska ni som arbetsgivare kontrollera, det vill säga godkänna eller ändra, alla era behörigheter till våra tjänster.

Ny rutin för säkrare hantering

Hos er finns utsedda personer som ansvarar för era behörigheter. De kallas för behörig beställare eller administratör. Ni behöver ha minst en behörig beställare. Personen i den rollen är övergripande ansvarig över behörigheterna och kan lägga till, ta bort och ändra behörigheter för alla hos er. De kan också utse administratörer som kan lägga till och ta bort behörigheter.

Kontrollperioder två gånger per år

Två gånger per år ska behörig beställare eller administratör logga in i tjänsten Hantera behörigheter och kontrollera alla behörigheter. Ni har sex veckor på er att kontrollera alla behörigheter och ska då godkänna eller ändra samtliga behörigheter som ni som arbetsgivare har. Kontrollen är dessutom ett bra tillfälle för er att se över om alla behörigheter fortfarande behövs. Om ni inte kontrollerar behörigheterna kommer de tas bort och det innebär att användarna inte längre har tillgång till våra tjänster.

Första kontrollperioden är 25 april-5 juni. De behörigheter som inte godkänts eller ändrats under den perioden kommer tas bort.

Läs mer om hanteringen av behörigheter

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter.

XS SM MD LG XL