Viktigt om extra inbetalningar

Du vet väl om att dina anställda kan få extra pengar inbetalt till sin tjänstepension? Det är viktigt att du som arbetsgivare har rätt information om hur pengarna placeras så att du kan sprida informationen och svara på frågor från dina anställda.

Extra inbetalningar kan ske genom en enskild överenskommelse eller genom ett lokalt kollektivavtal. Den enskilda överenskommelsen kallas ibland löneväxling. Det kan till exempel vara att den anställda avstår lön eller sparade semesterdagar mot att du som arbetsgivare betalar in mer pengar till tjänstepensionen.

Informera dina anställda

Du som arbetsgivare behöver informera de anställda om hur pengarna placeras. Se också till att ni har rätt information på ert intranät.

Pengarna placeras olika beroende på vilken avdelning den anställda tillhör och om du som arbetsgivare tecknat en enskild överenskommelse eller ett lokalt kollektivavtal.

Vid en enskild överenskommelse placeras alltid pengarna i den valbara delen. Om den anställda inte gjort något val placeras de i Kåpan Valbar hos Kåpan Pensioner. Vid ett lokalt kollektivavtal placeras pengarna i Kåpan Tjänste för Avdelning I och i Kåpan Extra för Avdelning II.

Läs mer om extra inbetalningar och hur pengarna placeras 

Är det fortfarande otydligt?

Delta gärna på vårt webbseminarium den 16 januari där vi kommer berätta mer om vad som gäller kring extra inbetalningar till de anställda tjänstepension.

Anmäl dig till webbseminariet

Har du frågor?

Vill du som arbetsgivare veta mer om enskilda överenskommelser eller lokalt kollektivavtal kan du kontakta Arbetsgivarverket.

Arbetsgivarverkets webbplats

Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss på kundservice@spv.se eller på 060-18 75 03.

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta gärna vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.