Chef till enhet Pensionsavtal

SPV är inne i en spännande förändring för att vara en myndighet med ännu nöjdare kunder och för att öka medvetenheten om tjänstepensionen. Nu söker vi en enhetschef till enhet Pensionsavtal. Har du ett stort intresse för ledarskap och utveckling och brinner för att utveckla verksamheten och SPV:s medarbetare? Då kanske du är den vi söker.

Ansökan

Ansök senast den 27 januari 2019. Ange referensnummer MD 2018/401. I den här rekryteringen samarbetare vi med Novare public.

Sök tjänsten som chef till enhet Pensionsavtal (Recrutos webbplats)

Om avdelningen

Avdelning Regelverk och kvalitet består av en juridikfunktion och två enheter som heter Pensionsavtal och Finansiering.  Avdelningen ansvarar för att säkerställa att pensionsavtal, förordningar och försäkringar hanteras med rätt kvalitet. Avdelningen ansvarar också för att säkerställa rätt finansiering och att beräkna pensionsskuld korrekt. Vi ansvarar även för att SPV har rättsligt stöd i alla typer av juridiska frågor.

Enhet Pensionsavtal ansvarar för att säkerställa och kvalitetssäkra hanteringen av pensionsavtal, förordningar och försäkringar. 

Arbetsbeskrivning

Från den 1 april är SPV organiserade på ett nytt sätt. Vi har påbörjat ett arbete med att förändra vår verksamhetsstyrning och våra arbetssätt. Enheten behöver på ett bättre sätt nå ut i organisationen och säkerställa att handläggning och tillämpning blir rätt i alla delar. Det kommer att kräva att du som enhetschef kan växla mellan rollerna arbetsgivare, verksamhetsutvecklare, kommunikatör och lagbyggare.

I ditt arbete ingår också att du ska driva enhetens verksamhet med fokus på kundnytta på ett kostnadseffektivt sätt med rätt kvalitet. Det innebär även att kvalitetssäkra tillämpningen av regelverken i handläggning, kundservice och it-stöd. Förmågan att initiera och driva förändringar i den riktningen är avgörande för att nå resultat i tjänsten.

Som enhetschef kommer du att

  • leda, planera och följa upp enhetens verksamhet direkt under avdelningschefen
  • ha personal- och budgetansvar för enheten
  • ingå i ledningen för avdelning Regelverk och kvalitet
  • aktivt bidra till att nå SPV:s övergripande mål att ha nöjda och trygga kunder
  • vara representant för SPV:s ledning som en av våra 20 chefer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och har kompletterat det med chefsutbildning. Du har erfarenhet av ledande roll som chef, produktionssamordnare eller produktionsledare. Du har erfarenhet av verksamhetsutveckling sedan tidigare och mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift samt goda kunskaper i Microsofts standardprogram.

Det är meriterande om du har erfarenhet av

  • tjänstepensionsregelverk eller försäkringsverksamhet
  • kunskap om enhetens verksamhetsområde
  • erfarenhet av att jobba inom statlig verksamhet.

Vi söker dig som

  • har en hög grad av personlig mognad – du är känslomässigt stabil, har självinsikt och är trygg i dig själv
  • tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
  • är strukturerad i ditt arbete och kan organisera och prioritera effektivt
  • är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard
  • har ett starkt ledarskap – du leder och motiverar andra. Är en teambyggare som skapar engagemang och delaktighet.
  • har god förmåga att utveckla samarbeten och relationer såväl internt som externt.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Anställning

  • Anställningsform: tillsvidareanställning
  • Omfattning: heltid
  • Tillträde: tillträde så snart som möjligt
  • Placering: Sundsvall

Resor i tjänsten förekommer.

Vi erbjuder

Välkommen till en organisation med trevlig atmosfär i fräscha lokaler, där delaktighet och engagemang värderas högt. Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och ser ett stort värde i att du som medarbetare mår bra och satsar därför mycket på att erbjuda dig en frisk arbetsplats. Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.

Övrigt

Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du läsa om här:

Säkerhetsprövning (Säkerhetspolisens webbplats)

Om arbetsplatsen

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera den statliga tjänstepensionen för över 800 000 anställda och pensionärer samt 400 arbetsgivare. SPV finns i Sundsvall och har cirka 250 medarbetare.

Kontaktperson

Mitra Frost
Rekryterare på Novare public
073-640 92 39
mitra.frost@novare.se

Fackliga kontaktpersoner

Peder Bergsten
Saco-S
060-18 69 73
peder.bergsten@spv.se

Daniel Granath
ST
060-18 75 45
daniel.granath@spv.se

Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta gärna vår kundservice på kundservice@spv.se eller 020-51 50 40.