Anställd går i delpension

Statligt anställda som är födda före 1988 omfattas av ett delpensionsavtal. Det är du som arbetsgivare som tar beslut om den anställda har rätt till delpension.

Beslutet ska du som arbetsgivare ta mot bakgrund av förutsättningarna i verksamheten, inklusive det ekonomiska utrymmet samt den anställdas situation.

Anställda som fyllt 61 år kan få delpension

Det är du som arbetsgivare som bestämmer om den anställda ska få delpension eller inte. Delpension kan tidigast betalas ut från 61 år och som längst tills den anställda fyller 65 år. Som mest kan den anställda gå ner i arbetstid med 50 procent. I tabellen kan du se hur mycket pengar den anställda får ut totalt i delpension och lön. Tabellen utgår från att hen har en anställning på 100 procent före delpensionen.

Hur mycket en anställd totalt får i delpension och lön beror på hur många procent den anställda arbetar
Om den anställda arbetarFår personen totalt i delpension och lön
50 % 80 % av lönen före delpension
60 % 84 % av lönen före delpension
70 % 88 % av lönen före delpension
80 % 92 % av lönen före delpension
90 % 96 % av lönen före delpension

Vad behöver du göra?

Du som arbetsgivare ska anmäla att den anställda ska få delpension till oss. Du räknar också ut bortfall på lönetillägg. Ändras omfattningen av delpensionen eller slutar den anställda sin anställning ska du också anmäla detta.

Så anmäler du att en anställd ska få delpension

  1. Innan du anmäler att en anställd ska få delpension kontrollerar du att personen har fyllt 61 år och har haft kollektivavtalad pensionsrätt i sammanlagt minst 120 månader.
  2. Skicka sedan in blanketten Ansökan/Anmälan om pensionsförmån till oss.
  3. Längst upp till höger på blanketten, under Avtal, väljer du delpension.
  4. Längre ner i blanketten, under Pensionsförmån, väljer du Anmälan om delpension.
  5. Uppgifter som ska finnas med på anmälan är delpensionens omfattning, vilket datum delpensionen ska börja betalas ut från och bortfall av lönetillägg.

Ansökan/Anmälan om pensionsförmån (pdf, nytt fönster)

Vad är bortfall av lönetillägg?

Bortfall av lönetillägg är en uträkning av hur mycket lönetillägg som man tror den anställda tappar när hen får delpension. Du räknar ut bortfallet genom att titta på vilka tjänstepensiongrundande lönetillägg som har betalats ut tolv månader innan den anställda får delpension. Lönetilläggen summeras, divideras med tolv och multipliceras sedan med omfattningen på delpensionen. Om det finns lönetillägg som faller bort helt eller inte alls ska de också tas med i beräkningen.

Exempel på hur du räknar ut bortfall av lönetillägg

Stig arbetar 100 procent. Från och med den 1 maj 2013 ska Stig få delpension på 20 procent. Totalt har hans arbetsgivare betalat ut 3 000 kronor i tjänstepensionsgrundande lönetillägg under perioden 1 maj 2012 - 30 april 2013. Hans lönetilläggsbortfall blir 50 kronor. För att få fram beloppet räknar ni så här: 3 000 / 12 x 0,20 = 50.

Så här anmäler du om omfattningen av delpensionen ändras

Om omfattningen på delpensionen ska ändras anmäler du det till oss. Det gör du på blanketten Ansökan/Anmälan om pensionsförmån.

  1. Längst upp till höger på blanketten under Avtal väljer du Delpension.
  2. Längre ner på blanketten, under Pensionsförmån, väljer du Ändra uppgifter om delpension.

Ansökan/Anmälan om pensionsförmån (pdf, nytt fönster)

Så här anmäler du att en anställd med delpension slutar sin anställning

När en anställd med delpension slutar sin anställning måste du också höra av dig till oss. Det är för att vi ska hinna stoppa utbetalningen av delpensionen i tid och undvika att personen bli återbetalningsskyldig.

  1. Skicka ett e-postmeddelande till kundservice@spv.se och berätta att vi ska sluta betala ut delpensionen.
  2. Skriv också vilken dag som är sista anställningsdag för personen.

Den anställdas pension från 65 år kan påverkas

Den statliga tjänstepensionen från 65 år kan påverkas när den anställda får delpension:

  • Delpensionen påverkar inte den förmånsbestämda ålderspensionen. Den förmånsbestämda ålderspensionen räknas på den fasta lönen den anställda skulle ha haft om personen inte tagit delpension.
  • Du fortsätter att betala in pengar till den valbara delen och Kåpan Tjänste. Inbetalningarna räknas på den anställdes fasta månadslön i stället för den utbetalda lönen varje månad.
  • Det belopp som personen får i delpension räknas inte som pensionsgrundande inkomst hos Pensionsmyndigheten. Den anställdas allmänna pension kan därför bli lägre när personen får delpension.

Pensionsmyndighetens webbplats

Rapportera delpension

I lönesystemet rapporterar du att den anställda har Delpension (kod I2). Rapportera samma omfattning som den anställda fått delpension. Läs mer om rapportering i överföringskraven kap 7.7.

Överföringskrav för tjänstepensionsavtalet PA 16

Vad kostar det?

Premier ska fortsätta betalas in men de minskar

Om en anställd får delpension påverkas premien som du betalar.

  • Du betalar varje månad full premie till den valbara delen och Kåpan Tjänste. I april året efter får du återbetalning i förhållande till delpensionens omfattning.
  • Premier för förmånsbestämd pension och kollektiva försäkringar för personen minskar direkt med lika stor del som personen går ner i arbetstid.
  • Vi skickar en faktura till er varje månad för delpensioner som era anställda har.

Om fakturan för delpenson

Om skuldberäkning för delpension

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida genom formuläret nedanför.