Verksamhetsutvecklare med it-kompetens
Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.
Ansökan
Ansök senast den 8 oktober 2025. Ange referensnummer MD 2025/388.
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till vårt nya team som arbetar med förmånsunderlag som kan bidra med erfarenhet och nya idéer.
Arbetsuppgifter
Team förmånsunderlag ansvarar bland annat för intjänandet av pension och de beräkningar som ligger till grund för det. Teamet arbetar med att tillämpa avtalen för beräkningsunderlag, utveckla metoder och kvalitetssäkra information i systemen inom området.
I rollen som verksamhetsutvecklare arbetar du med att fånga behov som ställer krav på utformning av it-stöd och andra tjänster inom området. Du ser till att behoven prioriteras och bryts ner till lämpliga och genomförbara aktiviteter.
I din roll analyserar du data och föreslår nödvändiga kontroller och utvecklingsinsatser som stärker kvaliteten och effektiviteten i våra processer. Du kan även komma att leda verksamhetsanalyser där du kartlägger nuläge, identifierar utvecklingsmöjligheter och driver förändring utifrån ett helhetsperspektiv.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har något av följande:
- akademisk examen inom för tjänsten relevant område samt minst 2 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
- minst 5 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet.
Du har arbetat med agila arbetsmetoder och har teknisk kompetens samt förmåga att förstå system och hur de är uppbyggda för att kunna föreslå förändringar. Vidare har du flerårig erfarenhet av förändringsarbete som innefattar att identifiera behov och kravställa it-stöd. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har:
- erfarenhet av att analysera datamängder och dra slutsatser från dem
- arbetat med att skapa analysrapporter i Power BI eller liknande verktyg
- grundläggande kunskaper i SQL
- mycket goda kunskaper i Excel.
För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.
Som person:
- är du initiativtagande. Du tar eget initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
- har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
- är du strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
- har du en problemlösande, analytisk förmåga. Du arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar och lösa komplicerade problem.
- har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Den 5 januari 2026 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Varaktighet: Tillsvidare
Säkerhetsprövning
Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning (klass 3) enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här:
Vi erbjuder
Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt.
Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.
Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.
Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.
Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.
Om arbetsplatsen
Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.
Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.
Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Kontaktperson
Sara Ädel
Enhetschef
060- 18 69 86
Fackliga kontaktpersoner
Daniel Granath
ST
060- 18 75 45
daniel.granath@spv.se
Sara Nilsson
Saco-S
060-18 69 53
sara.nilsson@spv.se
Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.