Anställd gör överenskommelse om att tillhöra avdelning 1

Under särskilda omständigheter kan anställda som är födda före 1988 göra en överenskommelse med dig som arbetsgivare att tillhöra avdelning 1 i stället för avdelning 2.

Överenskommelsen ska vara skriftlig och det går inte att byta tillbaka. Det är inte möjligt att ansluta till avdelning 1 retroaktivt utan bytet gäller som tidigast månaden efter att blanketten har registrerats av oss på SPV.

Möjlighet att tillhöra avdelning 1 istället för avdelning 2

Generellt sett tillhör en anställd avdelning 2 om hen är född före 1988. Är den anställda född 1988 eller senare tillhör hen avdelning 1. Genom en överenskommelse med dig som arbetsgivare kan den anställda under särskilda omständigheter tillhöra avdelning 1 i stället för avdelning 2.

Om den anställda har fler än en statlig arbetsgivare, räcker det att hen kommer överens med en av dem för att de andra arbetsgivarna också ska rapportera anställningsuppgifterna på avdelning 1 i tjänstepensionsavtalet PA 16.

Vad behöver du göra?

Beställ blankett och informationsblad

Du eller den anställda kan beställa blanketten Överenskommelse om avdelning 1 med informationsblad hos vår kundservice på 060-18 75 03 eller skicka mejl till oss. Vi skickar blanketten med informationsblad till den anställda.

Skicka mejl till oss

Prata med den anställda om återbetalningsskydd

  • Den anställda som byter avdelning och redan har en valbar del i sin tjänstepension från en tidigare statlig anställning, måste åter välja om hen vill ha återbetalningsskydd eller inte.
  • Nyanställda väljer om de vill ha återbetalningsskydd eller inte i samband med att de väljer försäkringsgivare och sparform för den valbara delen.

Fyll i, skriv under och skicka in

Både du som arbetsgivare och den anställda ska skriva under överenskommelsen. När vi har registrerat avdelningsbytet skickar vi en bekräftelse till både dig och den anställda.

Rapportera rätt

När du har fått bekräftelsen behöver du se till att den anställda markeras som avdelning 1 vid rapporteringen till oss. Kontakta supporten för ditt lönesystem om du behöver hjälp med hur du ska göra i just ditt lönesystem för att rapporteringen ska blir rätt enligt våra överföringskrav. Läs kraven 30.020 och 30.030 i fliken Kravspecifikation i överföringskraven.

Överföringskrav

Har du frågor?

Det är du som arbetsgivare som ska besvara frågor från de anställda. Om du har frågor eller vill veta mer om överenskommelsen kontaktar du Arbetsgivarverket.

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL