Lättläst
SPV betyder Statens tjänstepensionsverk.
Vi är en myndighet som betalar ut tjänstepensioner till alla som har varit anställda i staten.
När du fyller 65 år kan du bli pensionär.
Du kan även bli pensionär innan du fyller 65 år eller efter du fyller 65 år.
När du blir pensionär slutar du att arbeta och får pension istället för lön.
Om du skulle bli sjuk och inte kan arbeta kan du få pension tidigare.
Alla som arbetar inom staten får pension från SPV när de blir pensionärer.
När statsministern och de andra ministrarna i regeringen blir pensionärer får de pension från SPV.
Det får också alla riksdagsmän och övriga som arbetar inom staten.
Alla som jobbar på statliga myndigheter får också pension från oss.
Skolverket, Försäkringskassan, Skatteverket, Polisen och Trafikverket är sådana myndigheter.
Men det finns många fler.
SPV finns i Sundsvall.
Hos oss arbetar ungefär 310 personer.
Vi arbetar med att:
- räkna ut hur mycket statligt anställda ska få i pension
- svara på frågor om pensionen
- se till att pensionärerna får sina pengar i tid.
Varje månad betalar SPV ut pensioner till 287 000 personer.
Det blir ungefär 12 miljarder kronor som vi betalar ut varje år.
Senast uppdaterad: 2011-08-08